Mazzoll, Kazik & Arhythmic Perfection – Rozmowy s catem

Mózg Production

Dziwna to płyta, pełna maksymalnie zakręconej (i pokręconej) muzyki. Ale czegóż innego spodziewać się można po Mazzollu i jego yassowej zgrai? Nawet, gdy towarzyszy im Kazik.
Kilka miesięcy temu Kazik napisał na naszych łamach w swoim felietonie, że wizyta w poznańskim klubie Mózg, zarejestrowane tam (zresztą po niecodziennych perypetiach – „siadł” twardy dysk komputera, na którym zapisano wspólny jam) nagrania z Mazzollem były dla niego odkryciem zupełnie nowych sposobów myślenia o muzyce. Rzeczywiście, to podejście do muzycznej materii może być dla rockowego, nie wprawionego w yassowych bojach ucha nieco szokujące.


Również z tego powodu nie zamierzam wdawać się w szczegółowe opisy – mam ledwie mgliste pojęcie o tym, czym jest yass i „jak to się je”. Ale zapewniam: wszystkim, którzy nie boją się słuchać śmiałych eksperymentów, lubią nonkonformizm (i zdziebko anarchii) w muzyce, a w dodatku mają poczucie humoru, Rozmowy s catem przypadną do gustu. Bo ta płyta to manifest wolności twórczej: improwizacje na żywo w studiu, swobodne przeskakiwanie po muzycznych stylach i gatunkach, kolaże dźwiękowe, szalone prowokacje i całkowite wygłupy. Czyli rzecz – chyba nie tylko jak na nasze warunki – dość wyjątkowa. A przy tym nie odnosi się podczas tych 77 minut (20 utworów) wrażenia, że wszystkim, co słychać na tej płycie, rządzi przypadek.
Ale popatrzmy na kilka przykładów z brzegu: świetny otwierający album Mózg nie jest w głowie to „kontrolowana improwizacja” – saksofony, złowieszczy nastrój i tajemnicza melodeklamacja Kazika. Albo Canadians In Heaven: szalony kolaż, odgłosy bekania, francuski teskt, kakofoniczny Ostatni dzień na Słońcu, czy Ta ohydna siła z przekrzykującymi się saksofonami. Albo jeszcze doskonała, zabawna „więzienna przyśpiewka” Sziwy w zawieszeniu.
Pewnie znawca stylu miałby inne skojarzenia, ale ja, słuchając Rozmów nieraz wracałem myślą do najbardziej odlotowych pomysłów The Residents i Zappy. Faktycznie, jest w tej muzyce ta sama bezkompromisowość, zadziorność i oryginalność.

Źródło

 

Lista utworów:
01.Mózg nie jest w głowie
02.Canadians In Heaven (dedicated to R. Lussier): a) trzy kwadranse gówna, b) niech żyje polski dżez
03.Listy Schindlera (oblężenie)
04.Wszyscy Polacy
05.Pranie brudów (trad. Sowieci)
06.Ostatni dzień na Słońcu
07.Oto nadchodzi Pan (ale który?)
08.Ta ohydna siła czyli wolne związki
09.(Mózg) jest w głowie
10.Rozwój potęgi woli cz. II (niech im ziemia lepką będzie)
11.Sziwy w zawieszeniu (trad. Siwy)
12.Wąsacze na maszt (rebelia)
13.Nie ma towaru w mieście (wersja twarda)
14.Kapa Kazika
15.Rebelia w Babilonie
15.Tribute to Pereoczko (dedicated to Janosik)
16.Wizja Preisnera
17.Wszystkie moje dziewczyny wyszły już za mąż
18.Pieśń o smutnym Rumunie
19.Contemporary Klezmer – dance version

Skład: Mazzoll – cl, voc, hca; Kazik – voc, as, sampler; Janusz Zdunek – tr, lutnia; Sławomir Janicki – kontrabas, ss, voc; Jacek Majewski – perc, dr, voc; Tomasz Gwincinski – dr
Produkcja: Majewski, Janicki, Mazzoll

 

 

One thought on “Mazzoll, Kazik & Arhythmic Perfection – Rozmowy s catem”

Dodaj komentarz